In primul rand, tu de ce tii post? E un trend: tin post pentru detoxifiere sau tin post ca sa slabesc. Dar stii cum sa faci asta intr-un mod sanatos, care sa nu iti faca mai mult rau decat bine?  Ma voi referi in acest articol doar la natura alimentara a postului. Desi, chiar daca motivul pentru care tii post este de natura spirituala, tot trebuie sa fii atent la ce si cum mananci, pentru a nu-ti face singur rau.

Optiunea de a tine post vine din varii motive pentru fiecare in parte. Poate ca in afara postului nu ai o alimentatie echilibrata si te gandesti ca acum e momentul sa schimbi ceva. Daca vezi postul ca un prilej sa slabesti, trebuie sa cunosti faptul ca orice schimbare brusca iti poate dauna.

Ar fi ideal sa te informezi inainte despre ce are nevoie corpul tau, astfel incat sa ii oferi cele necesare si in timpul postului. In realitate, putini dintre noi fac asta. In practica, multe persoane consuma alimente procesate care sa le inlocuiasca pe cele de origine animala alaturi de cantitati prea mari de fainoase – precum paste, orez, paine (uneori si pentru ca le este mereu foame), alaturi de amidonoase (cartofi – prajti in grasimi, foarte caloric) si prea putine proteine.
Asa ca hai sa vedem de ce trebuie sa tii cont daca te hotarasti sa tii post.

  1. De la inceput ar trebui sa iti asumi ca post alimentar inseamna o gama limitata de alimente si, de preferat, sa detii informatiile pentru a le combina eficient, pentru ca mesele tale sa aiba toti macronutrientii necesari (carbohidrati complecsi, proteine esentiale si grasimi – da, si grasimi).
  2. Renunta la alimentele prea mult procesate, cumparate (ex: pate vegetal, snitel de soia), desi e mai comod; de cele mai multe ori, acestea contin multi conservanti si alte ingrediente nesanatoase. Mai bine pregateste-ti mesele in casa folosindu-te de legume, fructe, cereale, nuci, seminte/oleaginoase, salate/frunze verzi care, in combinatia potrivita, sunt mai hranitoare decat crezi.
  3. Detoxifierea si mancatul insuficient pentru a slabi sunt nesanatoase, daca mesele nu contin ce trebuie, daca sunt in cantitati mai mari sau mai mici decat e necesar sau in combinatii nepotrivite.
  4. Fenomenul slabitului in post: din lipsa de proteine, printre altele, pierzi masa musculara in mod semnificativ. Apoi, consumul de carbohidrati simpli si nefericita combinatie cu grasimi, duc la acumulare de grasime in corp. Altfel spus, masa ta musculara este inlocuita de grasime. Si ce crezi? Vei avea un metabolism scazut, un organism slabit, iar pe cantar vei vedea mai putine kg pentru ca grasimea este de 8 ori mai usoara decat masa musculara.
  5. Combina ce trebuie si corpul tau va fi bine hranit si in post – exemple de carbohidrati complecsi: orez salbatic, cereale integrale, paste integrale; proteine recomandate: spanac, ciuperci, chia, quinoa, soia, linte, fasole, mazare.

Astfel, ar fi bine sa nu mananci tot ce prinzi si haotic, iar cand vine postul sa speri ca vei „repara” totul si vei fi ca nou. 🙂

Slabirea in post cu alimentatie nepotrivita este, de cele mai multe ori, o reducere a masei musculare si nu o scadere a tesutului adipos! In concluzie, pentru ca slabirea ta sa fie una reala si sa o si pastrezi pe termen lung, combina sursele de proteine vegetale pentru a furniza organismului cei 9 aminoacizi esentiali de care au nevoie muschii.

E important sa stii cum sa tii postul ca sa nu se termine cu un organism slabit si fara tonus. Daca tot ce te intereseaza este sa vezi mai putine kg pe cantar, cu orice pret, atunci nu lua in calcul recomandarile de mai sus. 😀

Ramaneti sanatosi, mancati inteligent!

Bogdan

Despre Bogdan – Strengh & Food Coach
Cere un plan alimentar pentru post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *