Daca tot e un subiect de sezon, m-am gandit sa va spun cateva ponturi prin care depasim perioada ce urmeaza cat mai putini “sifonati”.

Urmeaza perioada sarbatorilor de iarna, o perioada mult asteptata de multi dintre noi, incarcata de traditii, dar si de excese ( alimentare si/sau financiare 😊 ). Ne-am obisnuit ca an de an, in acest interval de o saptamana, sa consumam alimente si bauturi alcoolice si carbogazoase in cantitati mult mai mari decat o facem in mod normal. Nu mai zic de combinarea lor care incalca aproape toate regulile unei mese echilibrate.

A privit cineva lucrurile in felul acesta? V-ati intrebat cum e ficatului in aceasta perioada si cum ar trebui sa mancam ca sa nu il agresam prea mult? Am auzit solutii precum folosirea de suplimente alimentare sau pastile (vezi si multele reclame, care mai de care protejeaza ficatul) – se cheama ca ii pui gand rau corpului tau daca pleci de la ideea ca lasa, ca mananc cat vreau si apoi iau niste pastille si s-a rezolvat.

Situatia poate fi gestionata foarte bine daca mananci cu moderatie. Altfel zis, nu e interzis la sarmale si cozonaz, daca nu mananc 10-15 sarmale la o masa+jumatate de cozonac+friptura+1 litru de vin etc.

Si atunci ce e de facut? Putem pleca de la cum ar trebui sa arate structura meselor intr-o zi obisnuita. Tinand cont ca avem la dispozitie 3 mese si doua gustari, putem distribui echilibrat mancarea copioasa prezenta pe mesele de Craciun. Optim poate fi asa (un exemplu simplu care poate nu se potriveste tuturor, dar cantitatile sunt relevante):

  • la micul dejun: ¼ farfurie de piftie, cateva bucatele de lebar si toba, 1-2 felii de paine, zeama de lamaie, un pahar mic palinca, o cafea;
  • gustarea 1: o felie de cozonac;
  • pranz: 3-4 sarmale, o bucata mica de carnat sau carne, un bol mic de muraturi, 1 pahar de vin
  • gustarea 2: 1-2 felii de cozonac sau 1-2 fructe;
  • cina: friptura/carnati – max 200g, un bol mic de muraturi/varza murata, 1 pahar de vin.

Cu un exemplu clasic din ce se consuma cel mai des, aceasta ar fi o impartire relativ echilibrata tinand cont de specificul alimentelor ce se consuma acum si, in acest fel, avem macro si micronutrientii de care avem nevoie si nu ingeram cantitati prea mari care iti vor face rau ulterior.

Daca la tot ce v-am sugerat mai sus adaugati si plimbari in aer liber sau practicati sporturi de iarna, aveti toate sansele sa depasiti cu bine aceasta perioada.

Va doresc sarbatori in care timpul petrecut cu cei dragi (si nu mancarea) sa fie pe primul loc!

Sarbatori fericite!

Bogdan

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *