E un subiect pe care m-am tot gandit sa il dezvolt, iar acum, la inceputul verii, cred ca e cel mai bun moment, ca sa reflecteze fiecare la cum a procedat. Vei gasi in acest articol o serie de exemple, argumente si recomandari pentru cum ar fi bine sa abordezi ideea de “vreau sa arat bine vara”. Pentru ca, de multe ori, e despre abordare, nu doar despre cum te antrenezi.

Organismul uman a fost construit de natura pentru a fi intr-o continua miscare si a ramane activ. Viata moderna, insa, a limitat din ce in ce mai mult miscarea, oamenii ‘moderni’ gasind tot felul de solutii si tehnologii care sa faca in locul lor muncile fizice pe care le desfasurau in trecut. De aici au aparut o serie de probleme si afectiuni atribuite acestui nou stil de viata. In plus, societatea actuala pare din ce in ce mai superficiala, punand mare accent pe aspectul fizic al oamenilor si pe pastrarea unor aparente, a unei imagini considerate „de succes”. In consecinta, apar modele “de coperta” pe care toti vor sa le copieze, desi profilul si profesia lor nu presupune un regim de viata activ si un program de antrenament riguros.

In general,  oamenii vor sa obtina maxim efect cu un minim de efort in orice aspect al vietii lor. La job sa muncesti cat mai putin si sa fii platit cat mai mult, chiar si in viata de familie, unele persoane vor sa ofere cat mai putina implicare, dar sa primeasca toata atentia pe care ei cred ca o merita neconditionat.

Probabil ati observat ca se promoveaza programe de antrenament “super eficiente” intr-un timp scurt, care sa va transforme corpul inainte de sezonul estival, cu persoane care spun ca in cazul lor a functionat, aratandu-va ce “corp de invidiat” au. De cele mai multe ori, e posibil ca in spatele acelui corp bine lucrat sa fie ani de munca plus o alimentatie foarte atenta. De aici si o prima recomandare: verificati din mai multe surse daca cei care promit “patratele” si propun antrenamente cu transformari miraculoase in 1-2 luni  sunt complet sinceri cu voi.

In general, adeptii ideii de “beach body”,  incep sa vina la sala abia prin martie-aprilie, cu gandul ca pana in iunie isi vor pregati si transforma complet corpul pentru a-l expune la plaja si a da bine in poze. Interesant este ca unii dintre ei sunt auto-didacti (ceea ce nu e rau, neaparat, daca te-ai informat inainte), dar unii considera ca stiu cel mai bine ce au de facut (fara sa aiba o pregatire in acest sens) si sunt chiar “specialisti” in ceea ce priveste antrenamentul, incat sfatuiesc si alti prieteni sau clienti ai salii despre cum trebuie sa se antreneze, crezand ca ce fac ei li se potriveste tuturor sau programul cumparat online e bun pentru toata lumea.

Ce ne scapa din acest tablou? Tot mai multe persoane au convingerea ca, pentru a arata bine pana la vara, ar fi suficient sa se antreneze intens cu 2-3 luni inainte si gata.  Ce trebuie sa retinem (si am sa tot repet asta pentru cei care ma urmaresc), este faptul ca antrenamentul ar trebui sa faca parte constant din viata noastra, deoarece, la fel ca si o masina, corpul trebuie “pornit” constant pentru a ramane functional.

Ce altceva mai trebuie sa mai stim? Organismul nostru este inteligent si se adapteaza la orice situatie noua in care este pus, dar pentru asta are nevoie de timp –  in cazul incepatorilor, de exemplu, putem vorbi de o perioada de minim 90 de zile.  In aceasta perioada organismul se adapteaza, deocamdata, la efortul fizic, musculatura isi recapata treptat tonusul, creste mobilitatea si automat calitatea miscarilor realizate. Abia dupa aceasta perioada organismul este pregatit pentru antrenamente de intensitate si dificultate ridicata care sa-I duca la un nou nivel de fitness si spre acel aspect de invidiat cautat.

Aceasta perioada de adaptare anatomica se impune si in cazul celor care au istoric in antrenamentul sportiv, pentru ca orice pauza pe care o iei de la efortul fizic inseamna automat o reducere a consumului pe care o face organismul, realizand acest lucru in primul rand prin atrofierea musculaturii. Mai ales ca muschii sunt unii dintre cei mai mari consumatori de energie din corp. Odata cu atrofierea muschilor se incetinesc si celelalte functii. In consecinta, atunci cand ne reintoarcem in sala de antrenament, trebuie sa crestem gradat efortul.

Iata cateva recomandari, pe baza experientei pe care o am in domeniul sportului si pregatirii fizice, privind modul in care putem sa ne aducem corpul in forma sportiva si sa avem musculatura tonifiata pe o perioada mai lunga, nu doar pe perioada verii:

  1. Efortul fizic, in special pentru cei care au un stil de viata sedentar, nu prea este optional, ci este necesar. Astfel, atunci cand va hotarati sa incepeti antrenamentul, va recomand sa o faceti progresiv, periodizat, sa apelati la un specialist sau sa va documentati bine inainte.
  2. E bine sa nu va creati asteptari nejustificate si sa nu picati in plasa programelor care promit rezultate miraculoase intr-o perioada foarte scurta de timp. Antrenamentul se realizeaza progresiv si perioada de acomodare este direct proportionala cu nivelul de pregatire fizica (sunt incepator deci am nevoie de o perioada mai mare de adaptare).
  3. Antrenametul fizic trebuie corelat cu alimentatia si obiectivul stabilit. Alimentatia este un factor esential in transformarea fizica.
  4. Pregatirea ar trebui sa fie continua, nu doar inainte de sezonul estival sau alt eveniment la care vrem sa fim admirati. Antrenamentul sistematic reprezinta baza si acesta ne pune in postura sa putem realiza orice tip de antrenament cu obiectiv specific. Va recomand sa va antrenati tot timpul anului, indiferent daca aveti sau nu un motiv intemeiat – cea mai buna motivatie este sanatatea si tonusul mental.
  5. Atunci cand resursele de timp sau financiare sunt limitate, va recomad sa va informati un pic mai mult despre ce fel de antrenament vi se potriveste si veti vedea ca nu aveti nevoie de prea multe lucruri pentru a va antrena. Daca aveti informatiile corecte despre antrenament, va puteti antrena in parc/acasa fiind suficienta o saltea, imaginatie si bunavointa.

Si pentru ca am pornit de la ideea de “beach body” cu antrenament sezonier, inchei prin a concluziona ca acest stil de a te antrena nu este o alegere inteleapta si va genera dezechilibre in corp, de cele mai multe ori bruscandu-l cu antrenamente de intensitate mare, fara o pregatire initiala pentru acest tip de efort. Cel mai bine este sa va antrenati inteligent (sistematic + constant + periodizat) si rezultatele nu vor intarzia sa apara. Cel mai important este ca rezultatele astfel obtinute se vor si mentine.

Spor la antrenamente!

“Men sana in corpore sano” – “Minte sanatoasa in corp sanatos”

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *